У зустрічі взяли участь: заступники міністра освіти і науки України, експерти Швейцарсько-українського проєкту DECIDE, керівники Всеукраїнської асоціації громад, Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування (далі — ОМС) «Асоціація об’єднаних територіальних громад», Асоціації міст України, Всеукраїнської асоціації районних та обласних рад. Захід відбувся за підтримки Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти».
У травні заплановано громадські обговорення реформи профільної середньої освіти, що передбачають зустрічі представників Міністерства освіти і науки України, експертів Проєкту DECIDE з управлінцями освіти в регіонах. Очільники та експерти з освіти асоціацій громад висловили готовність долучитися до комунікації реформи на місцях. Планування мережі академічних ліцеїв є одним із найважчих та соціально-чутливих питань та потребує суспільного консенсусу, розуміння необхідності змін та узгодження з громадами.
Головна мета реформи профільної середньої освіти — індивідуалізувати освіту у старшій школі та наблизити її до потреб кожного. Учні зможуть обирати напрям навчання, курси та предмети, а школи проводитимуть якісну профорієнтаційну роботу. Реформа потребує зміни змісту освіти, підходів до організації освітнього процесу, а також створення нової ефективної мережі.
Мережа ліцеїв має бути такою, щоб забезпечити вибір профілів для учнів із сіл і маленьких міст. Це можуть бути або багатопрофільні ліцеї, або кілька ліцеїв із різними профілями на доступній відстані. Тож учням, поблизу домівок яких не буде ліцеїв, потрібно мати можливість доїжджати на навчання і/або проживати в пансіонах при ліцеях.
Для того, щоб спроєктувати мережу закладів освіти в конкретній області та громаді, потрібна співпраця МОН, обласних адміністрацій, органів місцевого самоврядування і асоціацій органів місцевого самоврядування.
Для створення мережі академічних ліцеїв важливі наближеність закладів до місць проживання учнів і можливість забезпечити їм якомога ширший вибір профілів. Нині експерти обговорюють такі показники наближеності ліцеїв: 30 кілометрів до закладу освіти для підвезення учнів і проживання при закладі освіти, 10 кілометрів — для щоденного добирання. Оскільки щороку чисельність учнівства в закладах освіти (ЗО) буде зменшуватися, потрібна зміна мережі ЗО. Згідно з демографічними даними з 2030 року до ліцеїв і коледжів вступатиме значно менша кількість дітей, ніж буде випускатись. Це вплине на заклади освіти в регіонах. Тобто період з 2027 року до 2032 буде перехідним, коли шкіл буде більше, ніж їх залишиться потім.
Нині МОН розпочало роботу над пілотуванням профільної середньої освіти. Зокрема, 25 шкіл з усієї України першими розроблятимуть й апробуватимуть нові освітні моделі, щоб згодом надавати рекомендації щодо впровадження реформи в усіх закладах освіти країни. Передбачено, що ці заклади надалі стануть менторами для пілотних академічних ліцеїв, які почнуть реалізовувати профільну середню освіту з 2025 року.
З вересня 2025 року розпочнеться перехід до широкомасштабного пілотування, який триватиме до липня 2027. Будуть дібрані пілотні заклади освіти, у яких апробуватимуть різні моделі, з яких оберуть одну або дві найбільш ефективні.
З 2027 року в Україні почнеться впровадження реформи профільної середньої освіти. І на цьому етапі вже запрацюють всі академічні ліцеї. Засновники мають провести громадські обговорення, консультації з громадами й пояснити суть реформи.
За публікацією МОН України