Згідно із Законом України «Про повну загальну середню освіту» до 1 вересня цього року мають бути затверджені плани формування мережі закладів освіти. А з 2027-го відбуватиметься запровадження трирічної профільної середньої освіти (10–12 класи) за двома спрямуваннями: академічним та професійним. Тому одним із ключових етапів підготовки до реформи є формування спроможної мережі закладів освіти, побудова нової освітньої інфраструктури, яка дасть змогу забезпечити високу якість освіти, що є компетенцією органів місцевого самоврядування.
Академічний ліцей має бути великим. Нині МОН розглядає варіант, що на паралелі ліцею має бути 100 дітей — по 25 у класі, а мінімальна кількість учнів у ньому загалом — 300. Адже що більше учнів, то більше груп для вивчення різних дисциплін можна сформувати. Лише так можливо забезпечити вибір серед кількох профілів, створити відповідну матеріально-технічну базу й утримати висококваліфікованих учителів.
Результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 показують освітні втрати, зумовлені дистанційним навчанням через війну та попередні карантинні обмеження. Посилюється нерівність між сільськими й міськими школами за якістю та доступністю освіти. Згідно з PISA-2022 розрив між учнями з міст і учнями із сіл становив: у читанні майже 5 років навчання; у математиці — більше ніж 4,5 року навчання; у природничо-наукових дисциплінах — майже 4 роки.
Для того, щоб поліпшити ситуацію, необхідно забезпечити всіх дітей якісним навчанням та дати можливість обирати профілі відповідно до своїх зацікавлень і прагнень. Учням потрібно мати змогу за потреби зручно доїжджати до великих багатопрофільних ліцеїв чи проживати поблизу кількох монопрофільних закладів
Якісна освіта має бути доступною на кожному рівні — від початкової до профільної. Моделюючи мережу закладів, МОН та ОВА зберігають навіть дуже маленькі сільські початкові школи, адже початкова школа має бути розташована якнайближче до місця проживання дитини. Старші діти зможуть доїжджати до шкіл в інші населені пункти, нині розглядають максимальну відстань 30 км або проживання в пансіоні при академічному ліцеї.
Основні передумови успішного впровадження реформи, врахування особливостей території та спроможність органів місцевого самоврядування ефективно управляти освітою — ключові теми громадських обговорень реформи профільної середньої освіти.
За публікацією МОН України