МОН пропонує для громадського обговорення проект наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Положення про інституційну форму здобуття загальної середньої освіти»

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства освіти і науки України

від ___   _________ 2018 року № ____

 

Положення

про інституційну форму здобуття загальної середньої освіти

 

 

І. Загальні положення

 

Це Положення визначає порядок здобуття загальної середньої освіти за інституційною формою, що організовується у закладах загальної середньої освіти І-ІІІ ступенівта інших закладах освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти на певному рівні освіти (далі – заклади освіти).

 

До інституційної форми здобуття загальної середньої освіти належать очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна та мережева.

 

Денна форма є основною формою здобуття повної загальної середньої освіти відповідного рівня.

Заклади освіти можуть створювати класи (групи) з вечірньою, заочною, дистанційною формами здобуття освіти, укладати договори про організацію мережевої форми здобуття освіти з іншими суб’єктами освітньої діяльності.Відповідне рішення ухвалюється педагогічною радою закладу освіти, вводиться в дію рішенням керівника закладу освітитапогоджується із засновникомабо уповноваженим ним органом.

 

Здобувачі освіти (у разі досягнення повноліття) або їх батьки та інші законні представники за особистою заявою можуть обирати очну (денну, вечірню), заочну, дистанційну або мережеву форму здобуття загальної середньої освіти відповідно до їх інтересів, здібностей, освітніх потреб, можливостей і досвіду.

Зарахування здобувачів освіти до закладу освіти для здобуття освіти за інституційною формою, а також переведення здобувачів освіти на іншу інституційну (крім денної) форму здобуття освіти здійснюється відповідно до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженогонаказом Міністерства освіти і науки України від 16 квітня 2018 року № 367, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05 травня 2018 року за № 564/32016.

Переведення здобувачів освіти на іншу форму здобуття освіти здійснюється, як правило, до початку навчального року.

 

Права та обов’язки учасників освітнього процесу при організації навчання за інституційною формою визначаються законами України «Про освіту»,«Про загальну середню освіту» та іншими нормативно-правовими актами у сфері загальної середньої освіти.

 

Організація здобуття освіти за інституційною формою здійснюється відповідно до освітньої програми закладу освіти. Результати навчання осіб, які здобувають освіту за інституційною формою, мають відповідати вимогам відповідних державних стандартів загальної середньої освіти.

Державна підсумкова  атестація  та звільнення від неї осіб, що здобувають освіту за інституційною формою, здійснюються відповідно до Порядку проведення державної підсумкової атестації, затвердженогоМіністерством освіти і науки України.

 

Для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії здобувача освітиможуть бути створені умови для засвоєння ним освітньої програми за індивідуальним навчальним планом.

 

Оплата праці педагогічних працівників, які забезпечують здобуття освіти за інституційною формою, здійснюється відповідно до нормативно-правових актів у сфері освіти. Оплата праці педагогічних працівників, що забезпечують здобуття освіти за мережевою формою, може здійснюватися відповідно до договорів.

 

ІІ. Очна (денна, вечірня) форма здобуття загальної середньої освіти

 

Здобуття загальної середньої освіти заденноюформоюможе бути організовано для осіб від 6 років, які навчаються у 1-11 (12) класах.

Особи, які завершили здобуття початкової освіти, можуть продовжити здобуття базової та повної середньої освіти за вечірньою формою.

Заклади освіти організовують здобуття освіти за вечірньою формою незалежно від місця проживання та верхньої межі віку здобувачів освіти.

 

Наповнюваність класів у закладах освіти, в яких організовано здобуття освіти за очною (денною, вечірньою) формою, та поділ класів на групи визначається відповідно до законодавства.

 

Для денної та вечірньої форми здобуття освіти може застосовуватися змінний режим навчання відповідно до державних санітарних правил і норм.

 

За наявності достатнього та високого рівня навчальних досягнень здобувачі освіти за вечірньою формою можуть прискорено завершити здобуття повної загальної середньої освіти.

Організація прискореного здобуття освіти може здійснюватися за рішенням педагогічної ради закладу освіти на підставі особистої заяви здобувача освіти (у разі досягнення повноліття) або одного з його батьків чи інших законних представників. Термін навчання здобувача освіти визначається в його індивідуальному навчальному плані.

У разі необхідності здобувач освіти складає академічну різницю заграфіком, затвердженим наказом керівника закладу освіти.

Підсумкове оцінювання навчальних досягнень здобувача освіти та його атестація здійснюється на загальних підставах.

 

ІІІ. Заочна форма здобуття освіти

 

Особи, які завершили здобуття початкової освіти, можуть продовжити здобуття базової та повної середньої освіти за заочною формою.

Заклади освіти організовують здобуття освіти за заочною формою незалежно від місця проживання та верхньої межі віку здобувачів освіти.

 

Наповнюваність класів (груп) закладів освіти, що навчаються за заочною формою, визначається відповідно до законодавства.

Якщо чисельність здобувачів освіти, що навчаються за заочною формою за програмою певного класу, становить менше 9 осіб, навчальний час встановлюється з розрахунку: 1 академічна година на тиждень на кожного здобувача освіти (на всі види робіт).

У групах з чисельністю 16 і більше здобувачів освіти за заочною формою відводиться додатково час для проведення індивідуальних консультацій з української та інших мов, історії, математики, фізики, хімії, біології, інформатики (по 0,5 академічної години на тиждень на кожен із цих предметів).

 

Навчання здобувачів освіти за заочною формою відбувається сесійно.

 

Для організації здобуття освіти за  заочною формою заклад освіти може мати у своєму складі навчально-консультаційні пункти, на базі яких організовуються групові консультації та заліки, що складаються всіма здобувачами освіти.

ІV. Дистанційна форма здобуття освіти

 

Дистанційне навчання може бути реалізовано шляхом застосування дистанційної форми як окремої форми здобуття освіти або використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання за різними формами здобуття освіти, зокрема вечірньою, заочною, мережевою, індивідуальною.

 

Рішення про організацію здобуття освіти за дистанційною формою у закладі освіти ухвалюється з урахуванням необхідних матеріально-технічних, кадрових та інших ресурсів.

 

Для організації дистанційного навчання як окремої форми здобуття освіти у закладах освіти можуть створюватися класи (групи) з дистанційною формою навчання. Наповнюваність класів для організації дистанційної форми освіти визначається відповідно до законодавства.

Навчальний час при організації здобуття освіти за дистанційною формою встановлюється з розрахунку: 1 академічна година на тиждень на кожний навчальний предмет (на всі види робіт).

 

Порядок організації освітнього процесу за дистанційною формою навчання визначається Положенням про дистанційне навчання, затвердженим наказом Міністерством освіти і науки України від 25 квітня 2013 року № 466, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30 квітня 2013 року за № 703/23235.

 

 

Мережева форма здобуття освіти

 

Для організації здобуття освіти за мережевою формою заклад освіти залучає інших суб’єктів освітньої діяльності, що діють на підставі відповідної ліцензії.

Із метою використання додаткової матеріально-технічної бази у разі потреби до мережевої взаємодії можуть залучатися заклади культури, фізичної культури і спорту та інші юридичні особи, залучені до діяльності освітнього округу, міжшкільні ресурсні центри, наукові установи тощо.

Мережева взаємодія є способом координації спільної освітньої діяльності, що здійснюєтьсяна договірних засадах різними суб’єктами освітньої діяльності для забезпечення права здобувачів освіти на навчання за мережевою формою.

 

Метою організації мережевої взаємодіїміж суб’єктами освітньої діяльності є залучення та використання додаткових ресурсів (кадрових, матеріально-технічних, навчально-методичних, інформаційних та інших), необхідних для забезпечення якості освіти, зокрема:

створення умов для оволодіння освітньою програмоюздобувачами освіти;

забезпечення поглибленого вивчення окремих предметів, впровадження профільного навчання;

забезпечення всебічного розвитку здобувачів освіти, задоволення їх освітніх потреб;

розширення доступу здобувачів освіти до сучасних технологій і засобів навчання;

раціонального та ефективного використання ресурсів суб’єктів мережевої взаємодії.

 

Здобуття освіти за мережевою формою може організовуватися для класів (груп) та окремих здобувачів освіти із метою забезпечення їх індивідуальної освітньої траєкторії.

 

Застосування мережевої форми здобуття освіти може поєднуватися із очною, заочною та дистанційною формами.

 

Пропозиції педагогічній раді закладу освіти щодо організації здобуття освіти за мережевою формою можуть внести заклади освіти, інші суб’єкти освітньої діяльності та учасники освітнього процесу.

Зарахування здобувачів освіти на мережеву форму здобуття освіти здійснюється за їх заявою (у разі досягнення повноліття) або заявою одного з батьків, інших законних представників. У разі організації мережевої форми здобуття освіти для вивчення окремих предметів у заяві зазначаються ці предмети.

 

Для забезпечення організації здобуття освіти за мережевою формоюукладається договір між закладом освіти, до якого зараховані здобувачі освіти (базовим закладом), та іншим суб’єктом (іншими суб’єктами) освітньої діяльності (партнером(партнерами)).

У договорі про організацію здобуття освіти за мережевою формою визначаються:

освітня програма (освітні програми), оволодіння якою(якими) забезпечується мережевою взаємодією, та її (їх) компоненти (навчальні предмети, форми організації освітнього процесу тощо);

ресурси, які використовуються суб’єктами освітньої діяльності для забезпечення  здобуття освіти за мережевою формою;

джерела фінансування організації здобуття освіти за мережевою формою;

порядок взаємодії учасників освітнього процесу при організації мережевої форми здобуття освіти;

права та обов’язки учасників мережевої взаємодії;

відповідальність сторін за порушення зобов’язань за договором (у межах чинного законодавства);

строк дії договору, порядок внесення змін до нього та припинення;

інші положення, які визначають організацію мережевої форми здобуття освіти за домовленістю сторін.

 

Для забезпечення здобуття освіти за мережевою формою учасники мережевої взаємодії можуть спільно розробляти і затверджувати освітні програми у порядку, визначеному законодавством.

 

Заклад освіти, до якого зараховано здобувачів освіти (далі – базовийзаклад), відповідає за здійснення контролю за реалізацією освітньої програми в повному обсязі. Суб’єкт освітньої діяльності, що є партнером мережевої взаємодії, відповідає за реалізацію компонентів освітньої програми, визначених у договорі.

 

Результати навчальних досягнень здобувачів освіти за мережевою формою обліковуються базовими закладами у класному журналі на підставі довідок, виданих партнерами мережевої взаємодії.

 

Документи про здобуття освіти за мережевою формою видаються базовими закладами освіти.

 

Інші питання, по’вязаніз організацією мережевої форми здобуття освіти, можуть визначатися закладом освіти в частині, що не суперечить вимогам законодавства.

 

 

Генеральний директор

директорату дошкільної та шкільної освіти
А. О. Осмоловский

Зауваження та пропозиції просимо надсилати до 14 листопада 2018 року на e-mail: linnyk@mon.gov.ua (Лінник Олена Олегівна), storchak@mon.gov.ua (Сторчак Ніна Анатоліївна) або  за адресою: Міністерство освіти і науки України, проспект Перемоги, 10, м. Київ, 01135.

Copyright © 2015-2021 «Портал створено в рамках проекту «Партисипативнадемократія та обґрунтовані рішення на місцевому рівні в Україні», якийвпроваджується Асоціацією міст України спільно з Норвезькою асоціацією місцевих регіональних владза фінансової підтримки МЗС Норвегії»

Написати нам

    * обов’язкові для заповнення поля