Минулого місяця Український уряд затвердив концепцію дуальної освіти. Вона покликана об’єднати навчання та роботу в професійній і вищій освіті.
Основне завдання дуальної форми навчання є усунення основних недоліків традиційних форм і методів навчання, подолання розриву між теорією і практикою, освітою й виробництвом, та підвищення якості підготовки кваліфікованих кадрів.
Теоретична частина підготовки фахівця проходить на базі освітньої установи, а практична — на робочому місці. Студенти поєднують навчання та стажування на підприємстві. При цьому підприємства здійснюють замовлення освітнім установам на конкретну кількість фахівців, працедавці беруть участь у формуванні навчальної програми. Зі свого боку роботодавці можуть мати різні форми співучасті у підготовців фахівців — повністю оплачують навчання; закуповують необхідне обладнання; покривають всі видатки, пов’язані з процесом їх виробничого навчання; виплачують грошові винагороди тим, хто навчається, за використання їхньої праці тощо.
«Дуальна форма освіти передбачає поєднання навчання у закладах із навчанням на робочих місцях для набуття певної кваліфікації. Як правило, це навчання на основі договору. Учні та студенти зможуть побачити на власні очі виробництво чи компанію, в якій в майбутньому зможуть працювати, навчитися роботі на сучасному обладнанні», – розповіла Лілія Гриневич.
Впровадження дуальної освіти допоможе подолати проблему зношеності на 60-100% обладнання у закладах вищої та професійної освіти, дасть змогу роботодавцям включитися у процес підготовки, а не перенавчати випускників, а також ефективніше використовувати часовий і фінансовий ресурс тих, хто навчається, закладів освіти та роботодавців.
Згідно з концепцією, дуальна форма освіти передбачатиме здобуття від 25% до 50% кредитів під час навчання не за партою, а безпосередньо на виробництві.
Концепція розроблялась протягом двох із половиною років. Результати навчання оцінюватиме і роботодавець, і викладачі. Роботодавець братиме безпосередню участь у відборі тих, хто навчатиметься на програмі. Це значний крок уперед назустріч новому формату побудови стосунків усередині освіти.
Зокрема, концепція дуальної форми здобуття освіти передбачає:
Модернізацію освітніх програм
Підвищення якості підготовки фахівців
Зближення освіти з вимогами ринку праці
Посилення ролі та впливу роботодавців на освіту
Підвищення мотивації до навчання серед учнів та студентів
Ріст рівня зайнятості молоді
Скорочення адаптаційного періоду випускників на роботі
Підвищення конкурентоздатності працівників
Дуальна освіта торкнеться не всіх професій. Мова йде про прикладні спеціальності, пов’язані з виробництвом.
Світова практика свідчить про те, що на дуальні форми навчання підвищений попит, адже вони дають кращу якість освіти. Очікується, що буде конкурс на дуальну форму навчання, а там, де є конкурс, є конкуренція. Тобто, один із таких результатів запровадження дуальної форми навчання – це буде зростання якості навчання в університеті в цілому.
Концепція ляже в основу Закону «Про професійну освіту», Закону «Про зміни до Закону «Про вищу освіту», Положення «Про підготовку фахівців за дуальною формою здобуття освіти».