Масштабне дослідження у 35 країнах світу провів фонд The Varkey Foundation. Результати науковці опублікували у звіті «Індекс глобального статусу вчителя 2018».
Вчені дослідили соціальний статус педагогів, рівень оплати їхньої роботи, кількість охочих отримати педосвіту, соціальне сприйняття вчителів та рівень поваги учнів. Опитування серед українців не проводили, та «Освіторія» переклала найцікавіші міжнародні висновки.
Статус вчителя
Те, як суспільство сприймає вчителів, відокремили від того, як сприймають якість системи освіти загалом. Виявилося, що існують значні відмінності в баченні статусу педагога залежно від особливостей країни. На сприйняття людей впливають їхній вік, стать, релігія, освіта і навіть наявність дітей.
Дослідники з’ясували, що люди похилого віку поважають вчителів більше за молодь. Випускники більше, ніж не-випускники. Чоловіки більше, ніж жінки. А батьки більше, ніж бездітні. Цікаво, що етнічні меншини загалом менше поважають вчителів, але представники ісламської віри традиційно цінують їх високо.
Цікаво, що в більшості країн вчителі вважають власний статус вищим, ніж думає громадськість.
В Азії вчителів шанують більше, ніж в європейських країнах.
Найвища престижність вчителів у Китаї. Найнижчі за статусом педагоги в Бразилії та Ізраїлі. Ці показники незмінні вже 6 років.
Порівняно з 2013 роком, у Японії та Швейцарії статус вчителя зріс. Водночас, він знизився в Греції.
Вчитель як покликання
Аналіз також визначив, наскільки престижні педагоги відносно інших професій. Середній показник поваги до вчителя — на 7-му місці з 14 професій, що свідчить про середній рейтинг професії у світі.
У багатьох країнах люди прирівнюють вчителів за статусом до соціальних працівників та бібліотекарів.
Найвище оцінюють ранг вчительської професії у Малайзії, Китаї та Росії — там вчителів прирівнюють до лікарів, яким надали найвищий статус серед обраних для порівняння професій. Але загалом у світі найчастіше вчителів порівнюють із соціальними працівниками (у 50% опитаних країн).
Що вища в країні повага до вчителів, то частіше батьки заохочують дітей обирати педагогічну професію. Це відбувається навіть незалежно від рівня оплати праці.
Більшість європейських країн вважає, що учні переважно не поважають вчителів. Навпаки думають у Китаї — там 80% респондентів впевнені у шанобливому ставленні школярів.
У більшості країн середній показник учнівської поваги до педагогів — 36%. Нижчий рівень — в Європі, вищий — в Азії, Африці та на Близькому Сході.
Існують значні контрасти між країнами, де батьки заохочують молоде покоління стати вчителями. Спонукають дітей до вибору освітньої професії понад 50% батьків у Китаї, Індії, Гані та Малайзії, і тільки 8% роблять це в Ізраїлі та Росії. Статистика довела, що вчительської долі своїм дітям бажають там, де переконані, що учні поважають своїх вчителів.
Науковці встановили чіткий зв’язок між повагою до професії та заробітною платою.
Професії, які вважали престижнішими, респонденти вважали і більш високооплачуваними.
У більшості країн респонденти вважають, що фактична заробітна плата вчителів нижча за справедливу.
У Південній Америці та африканських країнах вважають, що справедлива зарплата вчителів має бути на 40-60% більшою, ніж наявна.
У США вважають, що зарплата до справедливої недотягує на 16%, у Великій Британії — на 23%.
Переважно, вчителі бажають зарплати не суттєво більші від тих, які фактично отримують. А в країнах з високими зарплатами вчителі кажуть, що така оплата справедлива.
В усіх 35 країнах близько половини опитаних вважають, що вчителі повинні мати зарплату відповідно до успішності їхніх учнів. У Єгипті такої думки дотримуються 78%, що є найвищим показником серед усіх країн. Проте у 2013 році так вважали більше — понад 90%.
У всіх країнах підтримують оплату праці залежно від продуктивності. Але вже менше, ніж раніше. Найпомітніше змінили думку там, де найсильніше підтримували таку позицію у 2013 році: це Фінляндія, Чехія, Японія, Велика Британія та Нова Зеландія.
Громадськість систематично недооцінює навантаження вчителів — часто це більш ніж 10 годин на тиждень.
Залежність успішності учнів та рівня зарплати від статусу вчителя
Рівень успішності учнів та студентів виміряли на рівні країни та на міжнародному рівні (дослідження PISA).
Існує чіткий позитивний зв’язок між статусом вчителя і міжнародною успішністю учнів. Країни, у яких високий статус вчителя, наприклад Китай, Тайвань і Сінгапур, мають кращі навчальні результати, ніж країни, в яких статус викладача низький, наприклад, Бразилія, Ізраїль.
Винятки з цього — Туреччина та Індонезія — країни, в яких статус викладача відносно високий, але навчальні результати дуже низькі.
Існує дуже слабка позитивна залежність між статусом вчителя та його зарплатою. У багатьох країнах, де педагогічний статус високий, у тому числі Китай, Малайзія, Індія та Індонезія, вчительські зарплати все ж залишаються відносно низькими.
У багатьох країнах, де вчительський статус відносно низький, наприклад, Іспанія і Німеччина, вчителям платять відносно високі зарплати.
Результати GTSI 2018 засвідчили, що чим вищий статус вчителя, тим краща успішність учнів та студентів країни. Заради розвитку світової економіки вчені закликають уряди докладати зусиль для поліпшення престижності педагогів.
Методологію дослідження, а також детальні результати по кожній країні можна переглянути в повному звіті «Global Teacher Status Index 2018» в оригіналі.
Автори звіту: Пітер Долтон та Роберт де Вріес (Університети Сассекс та Кент, Велика Британія), По-Вен Ши (NIESR, Національний інститут економіки та соціальних досліджень, Велика Британія), Оскар Марценаро (Університет Малаги, Іспанія).